Altrex bouwt op UniCarriers met inzet op maat

Logistiek op hoog niveau

Lange lasten en grote hoogtes zijn kenmerkend voor de logistieke operatie bij Altrex in Zwolle. Voor een veilige en efficiënte handling van de goederen is een intern transportvloot, die optimaal is afgestemd op de specifieke inzet, onmisbaar. Met UniCarriers beschikt de specialist in klimoplossingen over een partner die ook de interne logistiek naar een hoger niveau tilt.

Magazijn coördinator Jan Lokhorst (l) en teamleider planning & magazijn Elvert Lusseveld.

Altrex is als geen ander op de hoogte over veilig en efficiënt werken op niveau. Met een uitgebreid assortiment trappen, ladders, steigers, hangbruggen en maatwerkoplossingen voorziet de specialist in klimmaterieel groothandelaren, doe-het-zelf-bedrijven, importeurs en eindgebruikers in meer dan 65 landen van de juiste, kwalitatieve oplossing.
Het overgrote deel van de klimoplossingen wordt geproduceerd in Zwolle, waar jaarlijks zo’n 90.000 m3 aan voornamelijk aluminium producten wordt verwerkt. “Elke dag verlaten 10 tot 15 vrachtwagens ons magazijn met gereed product”, weet Elvert Lusseveld, teamleider planning & magazijn bij Altrex.

Onmisbaar

Voor het laden en lossen van die vrachtwagens, het bevoorraden van de productielijnen en de in- en uitslag in het warehouse is intern transportmaterieel onmisbaar. Ook hier ligt de lat hoog. In huisleverancier UniCarriers heeft Altrex al bijna twintig jaar de ideale partner om aan de specifieke inzeteisen te voldoen. “Ze kennen onze processen en producten, denken proactief met ons mee en komen met oplossingen die optimaal zijn afgestemd op onze inzet”, aldus Lusseveld.

Unieke trucks

Voor een flexibele en veilige handling van de lange lasten bij Altrex leverde UniCarriers drie 4-weg reachtrucks met een hefhoogte van maar liefst 10,50 meter.

“Die inzet is anders dan bij gemiddelde bedrijven”, vult magazijn coördinator Jan Lokhorst aan. “De lengte van een last varieert enorm en loopt op tot zo’n zes meter voor bijvoorbeeld bordestrappen, loopbruggen of ladders. Incidenteel zijn de lasten zelfs nóg langer. Dan kun je met een standaard hef- of magazijntruck nauwelijks uit de voeten.”
Voor de handling van die lange lasten leverde UniCarriers drie 4-weg reachtrucks, type UFW en UFS. In één vloeiende beweging wisselen de trucks van rijrichting, zodat ze probleemloos door de gangpaden kunnen manoeuvreren en de goederen tot ongekende hoogtes kunnen in- en uitslaan. Waar concurrerende trucks een hefhoogte bereiken van maximaal 9,60 meter, heffen de UniCarriers trucks tot een hoogte van maar liefst 10,50 meter. “Het restdraagvermogen is op die hoogte nog steeds 500 kilo. Voor ons is dat ruim voldoende, aangezien een last gemiddeld 400 kilo weegt”, voegt Lokhorst toe.

Dubbele camera’s

Naast de 4-weg reachtrucks leverde UniCarriers twee ‘gewone’ reachtrucks, met een draagvermogen van 2 ton en een hefhoogte van 10,20 meter.
Om de lasten ook op hoogte veilig te kunnen hanteren, zijn alle reachtrucks voorzien van twee camera’s. Deze zijn onder het vorkenbord gemonteerd en kijken kruiselings naar voren. Lokhorst: “Zo houden we optimaal zicht en kunnen de lasten veilig worden weggezet.” Het beeld van beide camera’s is haarscherp te zien op twee kleurenmonitors in de cabine van de truck.

Lange vork

De PMR200 palletwagen met lange lepels kan perfect uit de voeten met de steeds groter en zwaarder wordende lasten.

Voor de bevoorrading van de productielijnen vertrouwt Altrex onder meer op vier stapelaars, drie met een hefcapaciteit van 1,6 ton en één met een draagvermogen van 2 ton.
Het intern transport van de orders op de expeditievloer wordt verzorgd door diverse pallettrucks, waarvan de meest recente, type PMR200, is voorzien van een extra lange vork. “Onze orders worden steeds groter en zwaarder. Dan biedt zo’n lange palletwagen absoluut uitkomst. Ook de stapelaars bieden toegevoegde waarde, doordat ze kunnen worden ingezet als zowel intern transportmiddel als mobiel werkplatform. Op de productievloer kunnen we daardoor vaker en makkelijker pallets op een ergonomische werkhoogte brengen”, licht Lusseveld toe.

Vaste monteur

“De hele vloot is optimaal afgestemd op onze specifieke inzet. En dát biedt volop voordelen. Elke dag weer”, stelt Lusseveld. Niet alleen over de trucks is de teamleider zeer te spreken. “Ook als het op de service aankomt, zitten we bij UniCarriers uitstekend. We hebben een vaste monteur, die hier al jaren komt. Hij weet uiteraard alles van de trucks, maar kent ook ons bedrijf, onze inzet en onze mensen. En dat is heel plezierig werken.”

 

Tags:

4-weg reachtruck, Altrex, Inralogistiek, Reachtruck, Reachtrucks, UniCarriers

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media