Hyster toont preview lithium-ion 8-tonner

Hyster heeft een voorproefje gegeven van de nieuwe J8.0XN vorkheftruck en stelt dat dit de eerste elektrische truck met een capaciteit van 8 ton is, die ‘bijna ICE-prestaties’ kan leveren. De nieuwe truck is uitgevoerd met een 350 Volt li-ion accu en wordt in slechts twee uur volledig opgeladen. Daardoor kan de 8-tonner ook probleemloos in de meeste drieploegendiensten worden ingezet.

De nieuwe elektrische J8.0XN biedt in de meeste papier-, hout- en staaltoepassingen vergelijkbare prestaties als zijn Hyster-equivalent met LPG-motor. “Bedrijven hebben zo de keuze voor nul emissies en lagere geluidsniveaus”, vertelt Phil Ireland, Senior Product Strategy Manager.

“De nieuwe truck combineert lithium-ion technologie met hoogspanningssystemen en een superieure motortechnologie”, vervolgt Ireland. De Li-ion accu is groot genoeg voor langdurig gebruik en biedt stabiele prestaties gedurende een volledige dienst, laat de producent weten. Een lege accu in twee uur volledig worden opgeladen en laat ook in de rest van zijn levensduur een hoge duurzaamheid zien.

Tijdens het Hyster HUB-evenement, dat in oktober 2016 in Weeze (Duitsland) werd gehouden, gaf Hyster alvast een voorproefje van de J8.0XN. Daar konden internationale pers en klanten zien hoe de J8.0XN ten opzichte van een vergelijkbare verbrander presteert.

De nieuwe J8.0XN accelereert sneller in de eerste 15 meter en heeft dezelfde hefsnelheid als zijn evenknie met verbrandingsmotor. De truck haalt topsnelheden van 21,4 km/h (zonder last) en 18 km/h (met last). Dat is volgens Hyster 4 km/h sneller is dan de  concurrent, terwijl het geluidsniveau bij het oor van de bestuurder slechts 73 dB(A) is.

De investeringswaarde voor truck, accu en lader is hoger, maar bij de juiste toepassingen liggen de totale bedrijfskosten gedurende de levensduur aanzienlijk lager, stelt de fabrikant.

Tags:

Accu, Accu's, Batterij, Batterijen, Heftruck, Heftrucks, Hyster, Intern transport, Li-ion, Lithium ion

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.