Lithium-ion-trucks van Linde gaan verticaal

Linde heeft zijn productgamma uitgebreid met een lithium-ion pallettruck, type Linde T16L ION, met ergonomische heffunctie, en een ‘double stock stapelaar’, type Linde D08 ION. Beide nieuwkomers zijn voorzien van een mast. De komende maanden zal Linde ook stapelaars toevoegen aan zijn lithium-ion-assortiment.

“Een groot voordeel van lithium-ion-technologie is dat je de batterijen op elk moment kunt opladen. Het is zelfs uitdrukkelijk gewenst, omdat de inzetduur van het voertuig er langer door wordt”, opent Christophe Chavigneau, Head of Product Marketing Warehouse Range bij Linde. “Als je van tevoren weet dat de truck even niet gebruikt gaat worden, kun je de truck naar de oplader rijden en hem aansluiten.” De optionele batterijconnector aan de zijkant maakt het tussentijds opladen van de T16L ION-pallettruck nog gemakkelijker. Als gebruiker hoef je alleen de oplaadkabel in het contact te steken, zonder dat er een deksel of kap open moet. Tijdens het opladen kan het voertuig niet bewegen. Dit met het oog op de veiligheid en om schade aan de kabel te voorkomen doordat iemand per ongeluk op de rijvlinder drukt.

Zorg ongegrond

De zorg dat lithium-ion-batterijen een zeker risico met zich mee kunnen brengen vanwege de hoge energiedichtheid, is volgens Chavigneau ongegrond. Hij wijst erop dat voor deze trucks dezelfde rigoureuze veiligheidsstandaarden worden gehanteerd als voor andere industriële trucks van Linde. Dankzij de elektronische monitoring van alle belangrijke batterijparameters wordt de truck gecontroleerd uitgeschakeld, nog voordat er überhaupt een veiligheidskritieke situatie kan optreden. Dit is voorafgaand aan de lancering geverifieerd en gedocumenteerd in een reeks uitgebreide tests. “Het systeem is absoluut veilig wanneer het volgens de specificaties wordt gebruikt”, aldus Chavigneau. Toch is het voor gebruikers wel belangrijk om te weten hoe ze in bepaalde situaties moeten reageren, iets wat overigens net zozeer geldt voor loodzuurbatterijen.

Diverse batterijcapaciteiten

Voor de pallettrucks zijn vier 24 volt-batterijen beschikbaar in diverse formaten. De capaciteit loopt van 1,8 kWh tot 3,6 kWh en van 4,5 kWh tot 9,0 kWh. De ‘double stock stapelaar’ kan worden uitgerust met de twee kleinere batterijen. De keuze voor een batterij hangt af van het benodigde vermogen voor de betreffende toepassing en van de vraag of de batterij tussentijds kan worden opgeladen.

Ergonomisch

Dankzij de ergonomische heffunctie van de pallettruck kunnen de laadvorken tot een hoogte van 675 mm heffen, inclusief vrije heffing. Dit maakt het voor de gebruiker eenvoudiger om kratten, pakjes en andere soorten last op te tillen en te positioneren. Dat betekent dat de gebruiker kan werken op een manier die minder belastend is voor de rug. Daarnaast is er een optionele oplossing die sinds begin 2016 ook beschikbaar is voor standaardtrucks: de automatische hef- en daalfunctie, die zorgt voor nog meer comfort en tijdsbesparingen. Hier detecteren twee lichtsensoren op de mast of er nog goederen op de pallet op een bepaalde hoogte staan, of dat de magazijnmedewerker net het laatste pakket heeft weggehaald en nu verder zou moeten buigen om de resterende goederen te pakken. Als er geen goederen gedetecteerd worden, gaat de hefmast automatisch tot 550 millimeter omhoog, zodat de medewerker de volgende laag pakketten kan pakken en opslaan op een rugvriendelijke en ergonomische manier. Het systeem werkt ook omgekeerd: als de werknemer goederen uit een stelling pakt en ze op de vorken van de pallettruck zet, dalen de vorken stap voor stap, zodat de werknemer altijd in de meest ergonomische positie kan werken.

Zelf heffen en dalen

Als alternatief is er ook een optionele schakelaar verkrijgbaar op het chassis. Hiermee kan de operator zelf de hef- en zakfunctie aansturen. Hoewel dit wat minder comfortabel is dan de automatische versie, bespaart het de gebruiker nog steeds tijd, omdat hij niet steeds naar de dissel hoeft te lopen. “Zeker als de truck regelmatig wordt gebruikt voor het orderpicken, zijn deze nieuwe extra’s zeer aan te raden”, aldus Chavigneau. Daarnaast kunnen de trucks geleverd worden met drie comfortfuncties die inmiddels deel uitmaken van de standaarduitrusting, en daarmee ook een nuttige toevoeging zijn aan de lithium-ion-versies. Ten eerste zijn dat onderhoudsvrije zwenkwielen met een geïntegreerde veer en schokdemper; deze zorgen voor stabiliteit, zelfs op ongelijke ondergronden. Ten tweede kan er in geluidsgevoelige omgevingen een zoemer worden gebruikt in plaats van een claxon, en ten derde is er midden boven het display een noodstopschakelaar aangebracht, die snel bereikbaar is vanaf alle kanten van het voertuig.

Tags:

Accu, Accu's, Batterij, Batterijen, Elektropallettruck, Elektropallettrucks, Li-ion, Linde, Lithium ion, MotracLinde, Pallettruck, Pallettrucks

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.