Nieuwe STILL MX-X combineert prestaties en ergonomie

Met uitstekende prestaties en uitzonderlijk bedienings-comfort vormt de nieuwe serie MX-X combitrucks van STILL de benchmark voor orderverzamelen op hoogte. Een uitgebreide praktijktest bij logistiek dienstverlener Schuon Logistik toont aan dat de nieuwkomer aan werkelijk alle wensen en eisen voldoet.

“De nieuwe STILL MX-X garandeert een optimale ruimtebenutting, maximale flexibiliteit en hogere omslagprestaties. Ook wat betreft rij- en bedieningscomfort laat de combitruck niets te wensen over”, weet Horst Schuon, algemeen directeur bij Schuon Logistik in Haiterbach, Duitsland. Sinds december 2016 onderging de nieuwkomer een intensieve veldtest bij de logistiek dienstverlener.

Geoptimaliseerd voor veeleisende inzet

Met de nieuwe STILL MX-X combitruck realiseert logistiek dienstverlener Schuon Logistik een maximale flexibiliteit met hogere prestaties.

STILL en Schuon hebben een langdurig partnerschap. De intralogistiek expert met hoofdzetel in Hamburg plaatste niet alleen de stellingen voor de meest recente uitbreiding, die met een hoogte van 17,2 meter en 30 gangpaden ruimte bieden aan wel 65.000 palletplaatsen. Ook verzorgt STILL al jaren de service aan de intern transportvloot van de dienstverlener. “We zijn trots op deze langdurige relatie. De processen en de daar uit voortvloeiende uitdagingen zijn ons zeer vertrouwd”, vertelt Thomas A. Fischer, Director of Sales, Marketing en service (CSO) van STILL. “Onze nieuwe MX-X-serie is precies op maat gemaakt voor de veeleisende inzetsituatie bij logistiek dienstverleners. We hebben de truckconcepten samen goed aan de tand gevoeld en maximaal kunnen optimaliseren.”
Het warehouse van de logistiek dienstverlener is ontworpen en ingericht voor een maximale efficiency. Met 140.000 pallet-plaatsen, 80.000 orderverzamellocaties en in totaal 120 medewerkers op de hoofdvestiging in Haiterbach en in het Zwitserse Lengwil is Schuon in staat om aan elke logistieke wens te voldoen. Van ‘Just in Sequence’ leveringen tot kwaliteitsmanagement, en van voorraadplanning tot de logistieke fulfilment voor e-commerce klanten.

Omslagprestaties verhoogd

De Actieve Last Stabilisatie (ALS) waarborgt niet alleen een veilige handling, maar maakt bovendien een snellere orderpicking mogelijk. Het resultaat: een uniforme opslagdiepte en tot wel 5 procent hogere omslagprestaties.

De railgeleide MX-X combitrucks bedienen bij Schuon de hooggelegen stellingsecties. Dankzij de extra heffing kunnen daarbij lasten tot hefhoogtes van wel 18 meter moeiteloos worden verwerkt. Voor een snelle toegang tot de goederen worden de hoofd heffing en de extra heffing gelijktijdig aangestuurd.
De Actieve Last Stabilisatie (ALS) waarborgt niet alleen een veilige handling, maar maakt bovendien een snellere orderpicking mogelijk. Het ALS-systeem, dat vergelijkbaar is met het eerder geïntroduceerde systeem op de STILL FM-X reachtrucks, reduceert mastbewegingen op grotere hefhoogtes. Zwenkbewegingen en trillingen in de mast, die tijdens de in- en uitslag van de pallets voorkomen, worden hydraulisch gecompenseerd, waardoor een intelligente aansturing van de uitreachsnelheid en -diepte mogelijk wordt. Het resultaat: een uniforme opslagdiepte en tot wel 5 procent hogere omslagprestaties.

Significante verbetering ergonomie

Wekelijks levert Schuon tot wel 20.000 pakketten. Efficiency en snelheid zijn daarbij onmisbaar. Met de groeiende e-handel moeten er – in plaats van volle pallets – bovendien steeds vaker kleinere orderregels van de pallets worden verzameld. Hierbij scoort de MX-X met een significante verbetering van de ergonomie. Zo is de bestuurderscabine ruimer en worden lichaamsschadelijke trillingen nog meer gereduceerd. De operator wordt minder snel moe, waardoor de orderverzamelprestaties verder stijgen. Het nieuw geconstrueerde zwenkvorkmechanisme resulteert niet alleen in een verbeterde stabiliteit, maar maakt tevens een 40 mm kortere pickafstand tot het einde van de pallet mogelijk. De kantelbare werkplekbeveiliging verkleint de afstand tot de picklocatie nog verder.

‘Precies in bull’s eye’

De railgeleide MX-X combitrucks bedienen bij Schuon de hogere stellingsecties. Dankzij de extra heffing kunnen lasten tot hefhoogtes van wel 18 meter moeiteloos worden verwerkt.

Aangezien een snelle toegang tot de goederen bepalend is voor een productief orderverzamelproces, levert gelijktijdige bediening van hoofd- en extra heffing een aanzienlijke efficiencyverbetering op. “Met de nieuwe MX-X kunnen we de stellinglocatie sneller bereiken en de uitgeslagen pallet in een vloeiende beweging sneller naar het overgavestation transporteren”, aldus Horst Schuon. De verbeterde stabiliteit van de zwenkvork en een soepele loop tijdens het uitreachen van de vork zorgen daarnaast voor een veilige handling van de gevoelige goederen bij de logistiek dienstverlener.
“De zware, intensieve inzet bij Schuon Logistik heeft laten zien dat we met ons nieuwe truckconcept precies in de bull’s eye hebben gemikt en perfect voldoen aan de eisen van een modern warehouse. De nieuwe orderverzameltrucks bieden een optimale combinatie van hoge omslagprestaties en ergonomie. Een combinatie die zichtbaar lonend is voor klanten als Schuon”, concludeert Thomas A. Fischer.

Tags:

Combitruck, Intralogistiek, Still, Still Benelux, Still MX-X, Warehousetrucks, Warehoustruck

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.