Test: Linde E25R met LSP – Zien is geloven

Zien is geloven

Dit jaar introduceerde Linde tijdens haar World of Material Handling officieel de Linde Roadster. De truck heeft geen voorste dakstijlen voor een optimaal zicht en meer veiligheid. Ook de banden zijn nieuw en speciaal ontworpen voor brede toepassing binnen het Linde-programma. We vergelijken de nieuwkomer met exact dezelfde basistruck uit de test van 2014. 

De E25R hoort in de serie E20-E35 die ook modellen kent in een extra hoge of een extra lange uitvoering of een combinatie van die twee. Hierdoor kan je per model kiezen voor een maximale batterijcapaciteit van 775 Ah en een lastzwaartepunt tot 600 mm. Onze testtruck is net als in 2014 een korte, lage versie en voorzien van een 500 Ah/80V batterij en een standaard mast met 4.530 mm hefhoogte.
Volgens Linde is alles onder het batterijdeksel onveranderd gebleven, al verwachten we zelf dat ook binnen de software en de settings Linde nog optimalisaties heeft doorgevoerd. Boven het batterijdeksel is er een andere truck ontstaan. De dakconstructie is verstevigd en voorzien van een indrukwekkend stevig ‘Pantzerglas’. De mast is verbreed voor extra doorzicht, het vorkenbord is verruimd en het schutboord verlaagd. Dit alles belooft een zichtverbetering van 28% en een veiligere inzet!

Compromis

Voor je van het uitzicht kunt genieten, moet je natuurlijk eerst op de truck stappen. Dit is het moment dat je beseft dat de nieuwe constructie niet zonder compromissen is. Al na de eerste praktijktesten besloot Linde de Roadster te voorzien van een windscherm met name als er buiten wordt gereden. Echter: waar maak je zo’n plaat aan vast als je geen dakstijlen hebt? Aan de beugels aan de voorzijde, maar die deden ook dienst als handgreep bij het op- en afstappen. Er moest naast het glasscherm dus een extra handgreep komen evenals enkele werklampen en een beugel om ze te beschermen. Linde zou Linde niet zijn als dit alles niet zeer deugdelijk en stevig is. Mede hierdoor zit de handgreep wat ongemakkelijk laag en is hij niet zo praktisch in het gebruik als bij andere Linde-modellen.

De ruimte op de voetenplaat met het tweepedalensysteem is prima. De zit op de Grammer stoel lijkt lager dan bij de vorige test en uit de metingen blijkt het inderdaad 2 cm minder hoog te zijn. Wellicht is het exemplarisch, feit blijft dat iets hoger zitten aangenamer is en dat is met diverse stoelopties te regelen. De armleuning met Linde Load Control mastbediening is als vanouds goed. Jammer dat je door die leuning slecht bij het opbergbakje eronder kunt komen.

Enorm ruim zicht

Vanaf de werkplek valt meteen op dat het zicht naar voren en langs de mast zeer riant is. Naar boven is het doorzicht nog nooit zo goed geweest op een heftruck. Het gehele dak bestaat bijna uit veiligheidsglas waardoor je geweldig zicht hebt op de last en werkomgeving zoals bij het werken op grote hefhoogte. Zaak is natuurlijk wel om dat glas schoon te houden, de wisser zit er niet voor niets op, maar die moet natuurlijk geen krassen veroorzaken. Linde stelt hierbij nadrukkelijk dat het venster bestand is tegen de valbelasting die elk heftruckdak dient te doorstaan.
Dankzij het goede zicht is het makkelijker om met de E25R in drukke en krappe omgevingen te rijden, zoals tussen stellingen en in containers. Je voelt je gewoon net iets zekerder. Ook het voordraaien voor de locatie, evenals het maken van het keerpunt tijdens de test, ervaren we als iets eenvoudiger omdat je minder verstoringen in beeld hebt. De eerste, gevoelsmatige conclusie is dat we ook makkelijker een continue snelheid kunnen aanhouden.

Banden maken verschil

De nieuwe CS (Closed Shoulder) banden van Continental ervaren we eveneens als een verbetering. Ze zijn zeer stabiel en zorgen dat de truck, ook in bochten, een enorm voorspelbaar rijgedrag houdt. De banden zijn beschikbaar voor diverse Linde modellen en helpen beslist mee om constante snelheden te behouden. Hard rijden leidt immers niet tot hogere prestaties, zo merken we al bijna 30 jaar tijdens de heftrucktest. Het bereiken en behouden van een goede gemiddelde handlingsnelheid, dat is de kunst.
Deze kunst beheerst Linde met de Roadster beter dan ooit. Vergeleken met de test uit 2014 behalen we in alle drie de rijmodi Performance, Efficiency en Economy een hogere productiviteit. En dan te bedenken dat de individuele scores bij het heffen en het rijden met en zonder last toch echt ietsje lager zijn dan 2 jaar geleden. We vermoeden dat Linde de settings heeft geoptimaliseerd of anders afgesteld. Waar het om gaat is de uitslag van de totaalsom tijdens de verbruiks- en prestatiemeting en die is duidelijk verbeterd.

Lager energieverbruik

Het pure kWh-verbruik in de test is vrijwel vergelijkbaar met de Linde E25 test uit 2014, maar we verplaatsen meer pallets dan toen. Een eerlijker vergelijk is het verbruikscijfer gerekend naar 100 verplaatste pallets en dat ligt lager en ruim onder het gemiddelde in deze klasse. De beste instelling is naar onze mening de Efficiency stand, want deze voelt zowel goed aan en levert prima scores. Kiezen voor Performance brengt amper extra productiviteit op en kost alleen maar energie. Economy voelt minder energiek, al is dat zeer bedrieglijk. De gemeten productiviteit ligt slechts 1,7% onder Performance. Het energieverbruik bij 100 verplaatste pallets is echter 15,7% lager.

Kortom: in onze test zorgt de Linde E25R met zijn verbeterde zicht en betere banden voor meer productiviteit en aangenamer werken. Het energieverbruik per verplaatste pallet daalt. We ervaren de Roadster als een verrijking in het aanbod, net als de Linde Safety Pilot. Wel merken we dat de truck boven ons hoofd af en toe wat kreunt bij oneffenheden in het wegdek. Gezien het krachtenspel op de dakconstructie is dat geen verrassing.
Minder goed aan de Roadster vinden we de bereikbaarheid van het opbergvak onder de armleuning en het ontbreken van een handgreep aan de achterste dakstijl voor het achteruitrijden. De handgreep bij het op-/afstappen zit te laag. Als gevolg van het geplaatste windscherm lijkt het bevestigen van andere zaken zoals een klembord wat onhandig en weinig chic. Het is logisch dat het Roadster-concept compromissen kent omdat hij is gebaseerd op een bestaand model dat achteraf is voorzien van een windscherm voor extra comfort tijdens de buiteninzet. Dat er in de praktijk best mee valt te leven, blijkt wel uit het feit dat de productielijn voor 2016 al vanaf de start van de E25R staat volgeboekt.

Pluspunten:

  • Uitstekend zicht naar voren en boven
  • Prestaties door zeer stabiel rijgedrag
  • Solide en degelijke bouw

 

Voor verbetering vatbaar:

  • Handgreep op-/afstap
  • Bereikbaarheid opbergvak onder de armleuning
  • Handgreep bij achteruitrijden

 

Tags:

Andersom Testing, Heftruck, Heftrucks, Heftrucktest, Linde, Linde E25R, Linde Material Handling, Linde Roadster, MotracLinde, Test

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media