Test: STILL EXV-SF 20 – Succesvol vervolg

Succesvol vervolg

Recent introduceerde STILL de nieuwe stapelaars in de EXV-serie. De trucks zijn leverbaar in zowe meeloop- als meerijd-uitvoering. Wij testten de EXV-SF 20 met opklapbaar platform voor de meerijdfunctie. De conclusie is even kort als direct: de nieuwe range is een succesvol vervolg op de bestaande serie.

In de intralogistiek is een sleutelrol weggelegd voor stapelaars. Vrijwel geen ander intern transportmiddel is zo veelzijdig en makkelijk te bedienen. Of het nou gaat om het laden of lossen van vrachtwagens, het intern transport, of de in- of uitslag van goederen in de stellingen; de stapelaar maakt het mogelijk. De compacte ‘alleskunner’ kan bovendien in krappe ruimtes makkelijk uit de voeten. Om nog meer tegemoet te komen aan de wensen en behoeften in de markt, heeft STILL haar EXV-serie stapelaars uitgebreid met zes nieuwe modellen. Hiermee beschikt het merk over een riant aanbod in de dit marktsegment.

Twee varianten

De nieuwe range kent twee varianten: de EXV voor de meeloopinzet en de EXV-SF met opklapbaar staplateau voor het meerijden. De EXV is verkrijgbaar met hefcapaciteiten van 1.0, 1.2, 1.4, 1.6 en 2.0 ton. De EXV-SF wordt geleverd met capaciteiten van 1.4, 1.6 en 2.0 ton.
Met de 2 tons uitvoering van de Still EXV-SF hebben we de sterkste variant in onze test. De serie is zowel met als zonder initiële steunpootheffing leverbaar. Deze trucks hebben de i achter de typeaanduiding staan en kunnen twee pallets tegelijk verplaatsen. De testtruck is een gewone uitvoering die is voorzien van een driedelige mast met een hefhoogte van 4110 mm.

Intuïtieve bediening

Werken met de EXF-SV20 verloopt vrijwel geheel intuïtief. Je klapt de zijsteunen uit, het platform neer en stapt op. Onze testtruck kent een gewoon sleutelcontact en is tevens voorbereid op Fleetmanager voor het inloggen met een tag of Smartcard. Rijden gaat met de vlinderschakelaars aan de dissel. Voor het sturen beschikt de truck over een elektrisch bekrachtiging die precies de juiste ondersteuning biedt zonder zweverig te worden.
Heel goed merkbaar en aangenaam functioneel is de mate van automatische snelheidsreductie in bochten via het Curve Speed Control. Geheel traploos en soepel regelt de truck de veilige snelheid tijdens het sturen. Een enkele keer pakt de truck niet de maximale snelheid op als we weer rechtdoor rijden. Even de vlinder loslaten en weer ‘gasgeven’ en de truck accelereert wel door tot de maximale snelheid.

Alles naar wens instelbaar

Via de computer van de servicemonteur zijn alle functies van de EXF-SF instelbaar, maar dat is op de testtruck amper nodig. De reactiesnelheid op de vlinders, de mate van stuurbekrachtiging, de acceleratie en het afremmen, alles verloopt volgens verwachting. We merken dat alle prestaties met last duidelijk lager zijn als zonder last en ook deze eigenschappen zijn bij STILL naar wens instelbaar. Onze testtruck kent vrij ‘voorzichtige’ prestaties met last. Dit levert logischerwijs een gunstig energieverbruik op, maar wie hogere prestaties wenst, kan dit dus anders laten instellen.

Ergonomisch platform

Als enige in de markt had STILL op de voorgaande EXV-serie reeds een luchtgeveerd platform dat instelbaar is op het gewicht van de bediener. Deze functionaliteit vinden we ook op de huidige serie terug. Met een compressor blaas je een luchtbalg op die het gewenste dempingsniveau biedt. We ervaren het als een fraai initiatief, maar vrezen dat het bij een eenmalige instelling blijft omdat het toch omslachtig is om de waarde van demping aan te passen. Veel handiger en praktischer zijn de in hoogte verstelbare zijsteunen. Ongeacht de lichaamslengte vindt iedere bediener hiermee een goede ondersteuning.

Ruim mastaanbod

Belangrijkste verbeteringen aan deze EXV-SF serie is de verhoging van de prestaties zoals rij- en hefsnelheden en het restdraagvermogen. Onze testtruck kent een hefhoogte van 4110 mm en heeft op die hoogte een restdraagvermogen van 1.350 kg. Het mast-aanbod voor deze stapelaar is uiterst riant en kent hefhoogtes tot 5.466 mm.
De nieuwe generatie stapelaars beschikt over masten met een breder doorzicht en afschuining van het batterijdeksel voor een beter zicht op de vorkpunten. Onze testtruck is voorzien van een gaaswerk op de mast om de bediener te beschermen tegen beknelling. Het gaas heeft als voordeel dat het niet of nauwelijks vuil wordt, maar kent een minder goed doorzicht in vergelijking met een plexiglas bescherming.

Informatief display

Nieuw op deze stapelaarserie is het zeer informatieve kleurendisplay. Deze meldt niet alleen de datum en tijd, de urenstand en mate van batterijontlading, maar ook de gekozen rijstand (Power, Blue-Q of Schildpad). Voorts is via het display optioneel een gewichtsindicatie van de opgenomen last mogelijk. Deze bewaakt dan tevens de veilige werkhoogte. Ook zijn eventuele foutmeldingen en servicecodes via het heldere scherm makkelijk af te lezen.
Niet op onze testtruck, maar wel interessant is de restdraagvermogen-indicator die STILL optioneel levert. Het is een slimme sticker op de mast en daarop kan de bediener heel makkelijk te actuele hefhoogte in cm aflezen. Tevens is te zien of de truck nog in een veilig inzetbereik zit. De kleurcodes groen, geel en oranje stemmen overeen met de codes op het lastdiagram die natuurlijk per truck en mastcombinatie variëren.

Productiviteit en verbruik

Wat betreft de prestaties meten we bij deze testtruck marktconforme scores. Opvallend is dat de daalsnelheden ook nauwkeurig naar wens instelbaar zijn. Wie gevoelige lasten hanteert kan deze uiterst behoedzaam behandelen.
Op de krachtige power-stand ligt het energieverbruik iets hoger dan gemiddeld, maar ook de productiviteit komt ietsje hoger uit. Op de besparende Blue-Q stand en de schildpadstand daalt de productiviteit, maar neemt ook het verbruik duidelijk af. Wie mikt op hele lange inzetduur en zo min mogelijk batterijladen (of wisselen) kan hiermee fors besparen. Blue-Q biedt hierbij de meest ideale combinatie. De lichte mate van een doorslippend aandrijfwiel die we bij het werken op de Power stand heel af en toe merken, komt bij het gebruik van de Blue-Q knop niet voor.

Conclusie

de STILL EXV-SF20 is een praktisch bruikbare en makkelijk te bedienen stapelaar met staplatform. Vrijwel alles, zelfs de mate van demping van het platform, is naar wens instelbaar. De prestaties zijn marktconform. Het aantal beschikbare opties zoals mastkeuzes, disseluitvoering en weegindicatie zijn riant.

 

Tags:

Andersom Testing, Heftrucktest, Magazijntruck, Magazijntrucks, Stapelaar, Stapelaars, Still, Test, Warehouse truck, Warehouse trucks

Copyright © 2024. All rights reserved. Website gerealiseerd door RIFF Online.