Test Still RX20-16 lithium-ion Power Pack

Still introduceerde begin dit jaar de gloednieuwe RX20-serie elektrische heftrucks. De fabrikant ontwierp de truck van top tot teen opnieuw en herdefinieert de norm in de markt als het gaat om ruimte, zicht, bediengemak en prestaties. Wij testten de RX20-16 met lithium-ion batterij. 

Met de nieuwe RX20-familie zet Still een opvallende reeks 3- en 4-wieltrucks in de markt. De nieuwe serie telt in totaal 13 trucktypen en is ontworpen voor lasten van 1,4 tot 2 ton. De toch al compacte truck is hierbij leverbaar in een extra compacte versie, een standaard en een extra lange chassismaat als het gaat om het plaatsen van een zo groot mogelijke batterij tot wel 750 Ah.
Onze testtruck is voorzien van een lithium-ion batterij (938 Ah/48V), maar had zonder problemen ook met een loodzuur-accu uitgerust kunnen zijn. De RX20 is geschikt voor beide systemen en kan zelfs, bij de loodzuur-variant, ook met A- en B-circuits uit de voeten. Hierdoor biedt Still ook aan gebruikers met een andere trogmaat de mogelijkheid om bestaande batterijen te gebruiken in de nieuwe heftruck.

Meer ruimte 

• De nieuwe RX20 heeft geen separate op-/afstap meer; met 545 mm is de vloerhoogte net niet comfortabel te overbruggen.

Een van de belangrijkste uitgangspunten bij het ontwerp van de nieuwe RX20 was het creëren van ruimte, optimaal zicht, meer gebruiksgemak en hogere prestaties. De ruimtewinst is gevonden in het verlagen van de cabinevloer met 50 mm. Hierdoor is ook de zithoogte lager en kan een standaard truck met een dakhoogte van 2.035 mm in een container uit de voeten.
Met de verlaging van de vloerplaat heeft Still besloten om de opstaptrede van het voorgaande model te laten vervallen. Dat is best jammer, want met een op-/afstaphoogte van 545 mm is de entree net niet comfortabel. Gelukkig is er voldoende schouderruimte en biedt de lange handgreep een goed houvast.
Eenmaal achter het stuur valt op hoeveel voetruimte de compacte truck biedt. De opstelling van de pedalen is aangenaam, al zou de hoogte van rem zou iets lager mogen zijn. Dit verbetert een soepele zwenk van de rechtervoet van het acceleratiepedaal naar het rempedaal.

Nieuw display 

• Hart van de werkplek is beslist het nieuwe en zeer uitgebreide display. De bediener kan de 10 functietoetsen zelf configureren en toewijzen aan de meest gebruikte instellingen.

Het zicht op de nieuwe RX20 is prima. Het dashboard is verlaagd, de stijlen en andere dakprofielen zijn slanker en ook de mast is vernieuwd. Een ander, direct in het oog springend element is het nieuwe display dat aan de verstelbare armleuning is bevestigd. Via het grote scherm en twee rijen met elk vijf toetsen zijn heel veel functies van de truck instelbaar en afleesbaar. Afhankelijk van het gewenste gebruik kan de chauffeur zelf functies toewijzen, zodat veel gebruikte instellingen snel en doeltreffend zijn te kiezen.
Via de toetsen kan je onder andere kiezen voor verschillende rijprogramma’s, hefsnelheden, sprintmodi en de mogelijkheid om deze te combineren met het besparingsprogramma Blue-Q. Voor elke basisstand zijn 3 instellingen beschikbaar en daarmee kent de RX20 een enorme reeks instelmogelijkheden. Wie daarnaast nog wensen heeft, kan per instelling de servicemonteur vragen deze te wijzigen.

Indrukwekkend vermogen 

We verwachten dat de gebruiker in de praktijk zal kiezen tussen ‘alles maximaal’ en een van de Blue-Q-varianten van de drie basis mogelijkheden. Deze kunnen dan individueel gecombineerd worden met extra hefsnelheid en extra rijsnelheid, net waar behoefte aan bestaat.
In onze test rijden we de RX20-16 Lithium-ion op maximaal vermogen, kortom alles voluit. Tevens werken we met Blue-Q 3, 2 en 1 in combinatie met de respectievelijke hefsnelheid 3, 2 en 1. Als je alles maximaal zet is het karakter van de RX20 in één woord: indrukwekkend. Het is beslist de snelst reagerende, accelererende, rijdende en heffende heftruck die wie in dit segment onder handen hebben genomen. Het vermogen wordt daarbij per direct vanuit de lithium-ion batterij vrijgegeven en dat merken we wel vaker bij trucks met deze techniek. Het is een voordeel dat ook bij minder krachtige instellingen de truck evengoed vlot en dynamisch blijft aanvoelen.

Hoge productiviteit  

Tijdens onze metingen komen alle verwachtingen uit. De RX20 is op maximaal vermogen zo snel, dat de ietwat gladde vloer waarop we rijden, zorgt voor doorslippende wielen bij het accelereren en het wisselen van rijrichting. We verliezen hierdoor steeds enkele seconden en opgeteld leidt dat tot een 10% lagere productiviteit dan we bij eerdere metingen zagen op een ruwere ondergrond. In die situatie konden we echter niet de volledig gewenste afstand van het testparcours halen, dus was die score ook niet 100% representatief. Op basis van deze verschillende metingen komen we tot een berekend omslagvolume van 430 pallets per 8 uur op ons testtraject. Hiermee overtreft de RX20 de hoogste waarde in deze heftruckklasse met enkele pallets. Kiezen we een Blue-Q-setting, zelfs in combinatie met het meest rustige rij- en hefprogramma 1, dan komen we nog altijd boven het ‘klasse-gemiddelde’ uit. Je vraagt je bij de keuze voor ‘maximaal’ wel af of het allemaal zo snel en vlot moet. In de regel zal het antwoord hierop ‘nee’ zijn. Maar wie serieus meent dat rijden met ruim 20 km/uur met een 1.6 tons heftruck bijdraagt aan een hogere productiviteit, kan deze keuze maken.

Laag verbruik 

Still weet bij de nieuwe RX20 het energieverbruik goed te beperken. Zelfs op stand maximaal scoort de testtruck ruim onder het gemiddelde in deze klasse. Op Blue-Q 3, 2 en 1 daalt het verbruik logischerwijs. Met de 938 Ah lithium-ion batterij aan boord kan de RX20 zelfs op maximaal vermogen makkelijk een intensieve werkdag aan. Tussentijds laden is uitstekend mogelijk bij deze techniek, dus een drieploegendienst draait hij ook zonder problemen. 

Als het gaat om het energieverbruik op zich is alleen Jungheinrich nog ietsje zuiniger, maar beide merken spelen in dezelfde, zeer gunstige energieklasse. Duidelijk is ook dat de RX20 nieuwe normen stelt als het gaat om puur vermogen, snelheid en bedienmogelijkheden. Hierbij biedt het nieuwe display diverse assistent systemen die het werken met de truck vergemakkelijken en uiteindelijk nog productiever maken. Zo is de hefhoogte simpel instelbaar op bijvoorbeeld de laadvloerhoogte van de vrachtwagen. Het laden of lossen zonder dockboard is dan sneller en soepeler uitvoerbaar. Tevens zijn er veiligheidssystemen die overbelasting voorkomen, neighoeken beperken en snelheden vertragen als er gevaar mocht dreigen.

Conclusie 

• De nieuwe RX20 herdefinieert de norm in de klasse van 3- en 4-wiel trucks tot en met 2 ton hefvermogen.

In het 3- en 4-wiel segment tot 2 ton hefvermogen stelt de RX20 beslist de nieuwe norm. De truck heeft een rijke standaarduitrusting, is ongekend snel, krachtig, ruim en praktisch in gebruik. Still heeft veel kunststof delen vervangen door robuuster staal en dat komt de gehele uitstraling ten goede. De flexibiliteit rondom de batterijkeuze is ongekend groot en de prestaties zijn voorbeeldig.
Minpuntjes zijn het ontbreken van een op-/afstap, de vrij hoge positie van het rempedaal en misschien ook wel het ongekend hoge vermogen dat beschikbaar is. Rijd je tegen de 20 km/uur achteruit met last dan wordt de truck wat ‘zoekerig’ en is het opletten geblazen. Wat ons betreft hoeft het allemaal niet zo hard te gaan. Alles in één keer goed is wat telt en ook daarin slaagt de nieuwe RX20 ook prima. Bij een iets gematigde instelling wellicht nog beter dan in de voluit stand.

Plus

  • Prestaties en verbruik
  • Werkruimte
  • Standaarduitrusting

Voor verbetering vatbaar

  • Op-/afstap
  • Pedaalhoogte rem

Tekst en foto’s: Theo Egberts, Andersom Testing

 

Tags:

Blue-Q, Lithium ion, RX20, Still, Still Benelux

Copyright © 2019. All rights reserved. Brandpepper Media